Doctoral Student

Moritz Schumacher, M.A.

Member of postdoc representation

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Qualification project

Processes of Social Differentiation in the Participatory Design of Services in Open Child and Youth Work

Open child and youth work pursues the programmatic goal of aligning itself with the interests of its target group and addressing all visitors equally. This implies that all young people have a right to participate in the structural co-determination and content of the programmes. Based on the assumption that differentiations are constitutive for social situations, mechanisms of social differentiation processes in the participatory design of open child and youth work are examined. The mechanisms can be explored with an ethnographic approach to be able to highlight everyday practices within youth work in the context of participation and the differences that become relevant with regard to the children and young people. This perspective makes it possible to reconstruct to what extent consequences arise for the addressees of youth work within the framework of the observed practices.

Curriculum Vitae

VOCATIONAL TRAINING

Seit 04/2021
Wissenschaftlicher Mitarbeiter und Doktorand im DFG-Graduiertenkolleg „Folgen sozialer Hilfen“, Universität Siegen

12/2019 – 09/2020
Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Arbeitsbereich für Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Allgemeine Pädagogik, Vertr.-Prof. Dr. André Schütte, Universität Siegen

11/2019 – 03/2020
Pädagogischer Mitarbeiter im Offenen Jugendtreff „Rheingold“, Katholische Jugendagentur gGmbH, Bonn

01/2019 – 09/2019
Wissenschaftliche Hilfskraft im DFG-Projekt „Der Campus als Leitbild und Praxis in Lokalen Bildungslandschaften“, Leitung: Prof. Dr. Thomas Coelen, Universität Siegen

09/2017 – 12/2018
Wissenschaftliche Hilfskraft im von der Stiftung Ravensburger Verlag geförderten Projekt „Junge Geflüchtete in den Angeboten der Jugendarbeit“, Leitung: Prof. Dr. Thomas Coelen, Universität Siegen

COLLEGE EDUCATION

10/2016 – 09/2019
Masterstudium „Bildung und Soziale Arbeit“, Universität Siegen

09/2012 – 08/2016
Bachelorstudium „Soziale Arbeit“, Technische Hochschule Köln

Publications

Buchna, J., Schumacher, M. & Coelen, T. (2020): Kulturalisierungen im Kontext Flucht versus Positionierungen als Jugendliche. Perspektiven von Fachkräften und jungen Geflüchteten auf Jugendarbeit. In: deutsche jugend, 68 (11). S. 473 – 481.