Doctoral Student

Qualification Project

Consequences of outpatient social services for its addresses in rural areas

Rural areas make up the majority of Germany’s territory; more than half of the population in Germany lives in the countryside. Despite this fact it is remarkable that social services in rural areas have hardly been systematically researched empirically. At the same time, in professional, scientific, political and social contexts, rural areas are attributed numerous specific characters that would challenge addressees, professionals and municipalities. The aim of the qualitative dissertation project is to examine the consequences of an attributed ‘rurality’ from the perspective of addresses of outpatient social services in rural areas.

Professional Experience

Seit 2021             Assoziiertes Mitglied im DFG-Graduiertenkolleg 2493 „Folgen Sozialer Hilfen“

2020-2021           Wissenschaftliche Mitarbeiterin im DFG-Projekt „Der Campus als Leitbild und Praxis in Lokalen Bildungslandschaften“, Universität Siegen (Elternzeitvertretung)

Seit 2020             Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Arbeitsbereich Sozialisation, Jugendbildung, Lebenslaufforschung von Prof. Dr. Thomas Coelen, Universität Siegen

2018-2020           Pädagogische Fachkraft in einer intensiv-sozialpädagogischen Mädchenwohngruppe, Schottener Soziale Dienste gGmbH

2017-2020          Studentische bzw. wissenschaftliche Hilfskraft in der Arbeitsgruppe von Prof. Dr. Benno Hafeneger, Philipps-Universität Marburg

College education

2017-2020           Masterstudium „Erziehungs- und Bildungswissenschaft“, Philipps-Universität Marburg

2014-2017           Bachelorstudium „Erziehungs- und Bildungswissenschaft“, Philipps-Universität Marburg

Memberships

Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenshaft (DGfE): Sektion 8 – Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit, Sektion 2 – Allgemeine Erziehungswissenschaft

Publications

Coelen, T., Hemmerich, S., Jestädt, H., Klepp, S., Million, A. & Zinke, C. (2022): Bildungslandschaften in Campus-Form aus schulischer Perspektive. In: DDS – Die Deutsche Schule. Bd 114. Nummer 1. S. 46–60. Münster: Waxmann. https://doi.org/10.31244/dds.2022.01.05.