Postdoc

Dr.'in Jennifer Buchna

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Portrait Jennifer Buchna

Qualification project

The dispositive of the addressee of youth welfare services (co-)initiated by schools

According to german child and youth welfare statistics, the number of procedures initiated by schools to assess a risk to the well-being of a child (§ 8a SGB VIII, German Child and Youth Welfare Code) has risen significantly in recent years. If there is a need for support from the point of view of the youth welfare department, welfare services are often installed. Which mechanisms are relevant that pupils become addressees of child and youth welfare services, is an empirically open question. By using a dispositive analysis this habilitation project will focus how the ‘dispositive of the addressee of youth welfare services (co-)initiated by schools’ is constituted in its powerful connections. In this way, primary and secondary consequences that arise within this complex process for the addressed pupils and other dimensions of the dispositive, e.g. school, youth welfare department or the social welfare service, can be taken into account.

Publications

Kulturalisierungen im Kontext Flucht versus Positionierungen als Jugendliche. Perspektiven von Fachkräften und jungen Geflüchteten auf Jugendarbeit

Buchna, J., Schumacher, M. & Coelen, T. (2020, i. E.)

In: deutsche jugend.

Möglichkeiten und Verunmöglichungen. Subjektive Raumkonstruktionen von Jugendarbeit durch geflüchtete Besucher*innen

Schumacher, M., Buchna, J. & Coelen T. (2019)

In: Ulrich Deinet (Hg.): Herausforderungen angenommen — Offene Kinder- und Jugendarbeit mit Kindern und Jugendlichen mit Fluchterfahrung. Forschungen, Praxisprojekte, Konzepte (S. 94-115). Weinheim.

„Aber ich kann halt immer noch selbst entscheiden.“ – ‚Kontrolle‘ als Folge sozialer Hilfen im Schnittfeld zwischen Jugendhilfe und Schule

Buchna, J. & Coelen, T. (2017)

H. Weinbach, T. Coelen, B. Dollinger, C. Munsch & A. Rohrmann (Hg.): Folgen sozialer Hilfen. Theoretische und empirische Zugänge (S. 104-118). Weinheim.