Doctoral Student

Moritz Schumacher, M.A.

University Website

Publications

Genderkompetente und interkulturelle Professionalität in der offenen Kinder- und Jugendarbeit – ein Handlungsdilemma?

Schumacher, M. (2017)

In: Soziale Arbeit Plus, Technische Hochschule Köln (Hrsg.): Reihe „Ausgezeichnet!“ – nominierte und prämierte Abschlussarbeiten an der Fakultät für Angewandte Sozialwissenschaften, Band 2017/02.

Einfach so Mitmachen geht nicht – Zugänge im Raum der Offenen Kinder- und Jugendarbeit als herausfordernde Partizipationsvoraussetzung.

Schumacher, M. (2021)

In: F. Müller/C. Munsch (Hrsg.): Jenseits der Intention – Ethnografische Einblicke in Praktiken der Partizipation. Weinheim, Basel: Beltz Juventa, S. 224-235.

Perspektiven von Fachkräften und (Nicht-)Besucher*innen mit Fluchtgeschichte auf Jugendarbeit. Ergebnisse des Projekts „Junge Geflüchtete in den Angeboten der Jugendarbeit“.

Coelen, T./Buchna, J./Schumacher, M. (2020)

In: A. Metzdorf/R. Schmolke (Hrsg.): Wir geht nur gemeinsam. Junge Geflüchtete in den Angeboten der Jugendarbeit – eine Arbeitshilfe für die Praxis. Mainz: ism, S. 29-39.

Qualification project

Processes of Social Differentiation in the Participatory Design of Services in Open Child and Youth Work

Open child and youth work pursues the programmatic goal of aligning itself with the interests of its target group and addressing all visitors equally. This implies that all young people have a right to participate in the structural co-determination and content of the programmes. Based on the assumption that differentiations are constitutive for social situations, mechanisms of social differentiation processes in the participatory design of open child and youth work are examined. The mechanisms can be explored with an ethnographic approach to be able to highlight everyday practices within youth work in the context of participation and the differences that become relevant with regard to the children and young people. This perspective makes it possible to reconstruct to what extent consequences arise for the addressees of youth work within the framework of the observed practices.

Curriculum Vitae

VOCATIONAL TRAINING

Since 04/2021
Scientific co-worker and doctoral student at the DFG Research Training Group 2493 “consequences of social services work”, University of Siegen

12/2019 – 09/2020
Scientific co-worker in the workspace of educational science with the main focus on general education, Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Arbeitsbereich für Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Allgemeine Pädagogik, substitute Prof. Dr. André Schütte, University of Siegen

11/2019 – 03/2020
Child and Yoouth Care Worker in the “Offener Jugendtreff „Rheingold“, Katholische Jugendagentur gGmbH, Bonn

01/2019 – 09/2019
Scientific Assistant in the DFG-Project “Campus as Vision and Practice in Local Educational Landscapes” under the direction of Prof. Dr. Thomas Coelen, University of Siegen, and Prof. Dr. Million, TU Berlin

09/2017 – 12/2018
Scientific Assistant in the Project “Junge Geflüchtete in den Angeboten der Jugendarbeit [Young refugees in the programs of youth work]“ of the Stiftung Ravensburger Verlag under the direction of Prof. Dr. Thomas Coelen, University of Siegen

College Education

10/2016 – 09/2019
Master Studies Program “Bildung und Soziale Arbeit [Education and Social Work]“, University of Siegen

09/2012 – 08/2016
Bachelor Studies Program “Soziale Arbeit [Social Work]“, Technische Hochschule Cologne